.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نخستين نمايشگاه سيار و دائمي كتاب در گيلان

براي نخستين بار در گيلان و كشور توسط بخش خصوصي نخستين نمايشگاه دائمي كتاب (اتوكتاب) در قالب كاروان سيار فرهنگي با بيش از يك هزار عنوان كتاب راه‌اندازي شده است.

مسئول كاروان سيار فرهنگي سيمرغ با اشاره به راه‌اندازي اين نمايشگاه اظهار داشت: براي نخستين بار در ايران توسط بخش خصوصي كتاب‌فروشي سيار (نمايشگاه دائمي كتاب) در قالب اتوكتاب راه‌اندازي شده و البته اين كار در تهران توسط شهرداري انجام گرفته اما نخستين بار است كه بخش خصوصي ورود مي‌كند.

سعيد راعي موضوع‌هاي كتاب‌هاي موجود در اين نمايشگاه دائمي (اتوكتاب) را شامل كتاب‌هاي مذهبي، تاريخي، ادبيات، روان‌شناسي، ورزشي، اجتماعي، كودك و كتاب‌هاي عمومي ذكر كرد.

وي با اشاره به آغاز فعاليت‌هاي خود براي دريافت مجوز در زمينه ايجاد نمايشگاه دائمي گفت: در خرداد ماه سال 86 نخستين تقاضاي خود را به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ارائه كردم اما از آنجا كه اين كار تعريف نشده بود، 14 ماه به طول انجاميد.

مسئول كاروان سيار فرهنگي سيمرغ با تقدير از همكاري صادقانه و جدي سازمان اتوبوسراني رشت و اداره كل ارشاد اسلامي استان گفت: تاكنون موفق نشدم در زمينه كاروان سيار كتاب با برخي از مسئولان سازمان‌هاي فرهنگي به تفاهم برسم.

وي ادامه داد: با توجه به اين مسئله فعاليت فرهنگي كه احساس مي‌شود رسالتي بر دوش من است را نه به دليل تجاري بودن بلكه به عنوان يك آرمان ادامه مي‌دهم.

راعي اظهار داشت: براي رسيدن به اين آرمان، سختي بسيار زيادي كشيده‌ و هزينه‌هايي را كه بايد صرف خانواده مي‌كردم، براي رسيدن به هدف خود هزينه كرده‌ام.

وي استقبال مردم را از كتاب‌خواني خوب ارزيابي كرد و گفت: مردم كتاب مي‌خوانند اما دسترسي به كتاب ندارند و نمي‌دانند چه مي‌خواهند.

مسئول كاروان سيار فرهنگي سيمرغ در هدف از برپايي كاروان سيار كتاب خاطرنشان كرد: مي‌خواهيم به جاي اينكه مردم به دنبال كتاب بگردند ما به دنبال مردم بگرديم و سفره فرهنگي را در مقابل آنها پهن كنيم تا هر كس با هر سليقه، اعتقاد و خواسته خود، در محيط باز و قابل دسترس با كتاب و موضوع‌هاي مختلف آن آشنا شود.

وي اضافه كرد: بسياري از مردم با عنوان‌ها و مطالب كتاب‌هايي كه در اين مجموعه و يا مكان‌هاي عرضه كتاب وجود دارد آشنا نيستند و اين پروژه حداقل مي‌تواند مردم را با عنوان‌هاي كتاب و مطالب آن آشنا كند.

به گفته راعي در نمايشگاه‌هاي كتاب ممكن است بازديدكننده انگيزه خريد نداشته باشد اما با نگاه كردن به كتابي بر مي‌خورد و وقتي خواسته آن بر آورده شد، آرامش قلبي به دست مي‌آورد.

مسئول كاروان سيار فرهنگي سيمرغ برنامه‌هاي ديگر اين نمايشگاه دائمي را حضور در روستاها، بخش‌ها، شهرهاي ديگر استان و مناطق محروم عنوان كرد و افزود: اين نمايشگاه به عنوان سفيري در ديگر استان‌هاي كشور براي بهره‌مندي همه از اين امكانات فعاليت مي‌كند، اما براي رسيدن به اين مهم با كم لطفي مسئولان ذي‌ربط مواجه هستم.

راعي خاطرنشان كرد: با وجود اينكه اين نمايشگاه سيار پس از گذشت دو سال تقاضا راه‌اندازي شده است اما هنوز برنامه بعدي و محل استقرار آن مشخص نيست، زيرا مكان‌هاي مشخصي براي توقف اتوبوس وجود ندارد.

وي افزود: سازمان فرهنگي ـ ورزشي شهرداري رشت پنج نقطه از شهر را براي برپايي نمايشگاه معرفي كرد و وقتي از آنها خواستم كه اين مناطق را اعلام كنند، گفتند كه اين پنج نقطه براي احداث چادر پيش‌بيني شده و هيچ كس برنامه يا پيش‌بيني اتوبوس كتاب را نكرده است.

مسئول كاروان سيار فرهنگي سيمرغ درباره ظرفيت اتوبوس كتاب گفت: اين اتوبوس گنجايش يك هزار و 300 عنوان كتاب به غير از عنوان‌هاي كتاب كودكان را دارد.

وي اضافه كرد: دو اتوبوس براي اين كار پيش‌بيني شده بود، اما به دليل عدم همكاري مسئولان نتوانستيم اتوبوس ديگر را راه‌اندازي كنيم و تنها چند روز در يك مسير مستقر مي‌شويم و سپس به منطقه ديگري از شهر مي‌رويم.

راعي از مسئولان خواست تا با تبليغات مختلف، مردم را با كتاب آشنا كنند و فرهنگ كتاب‌خواني را در جامعه گسترش دهند.

وي با اشاره به قيمت گران كتاب اظهار داشت: عدم آشنايي مردم با كتاب سبب مي‌شود تا اين تصور را داشته باشند كه كتاب گران است، در صورتي كه حاضرند براي خريد كالاهاي بي‌ارزش كه هيچ سودي براي آنها ندارد هزينه كنند.

راعي معتقد است مردم دوست دارند، كتاب بخوانند در صورتي كه مسئولان كمك كرده و در اين زمينه فرهنگ‌سازي كنند.

در حال حاضر كاروان سيار فرهنگي سيمرغ در فلكه گاز رشت مستقر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.4 seconds.